Friday, December 2, 2011


KARYA-KARYA PATRICK LASAK YANG DI HURAI

PENGENALAN
Karya-karya  ini adalah mengenai Patrik Lasak yang mempunyai cara atau gaya yang lain daripada pengkarya lain kerana karya beliau mempunyai tanda pengenalan yang unik yang jarang saya lihat pada karya pengkarya lain iaiti terdapat titik warna atau tekstuk di latar belakang karya beliau yang unik. Ia dapat lihat apabila dilihat secara dekat.
Kebanyakan karya beliau menggunakan warna-warna lembut seperti biru, putih dan hijau dan beliau suka melulis suasana pemandangan langit, laut, air terjun, haiwan-haiwan mitos serta lukisan abstrak.Suka menghasilkan reaksi air yang bergulung atau air yang jatuh di lubang yang besar yang penuh dengan perasaan seram, dalam, bahaya dan sebagainya. Banyak karya beliau yang berkaitan dengan sifat-sifat manusia.
Apa yang suka lihat pada karya beliau adalah penggunaan warna beliau kepada setiap hasil lukisan yang beliau hasilkan yang unik dan jarang di lihat pada karya pengkarya lain.
Legend of flying horse, 200 x 170 cm, oil in linen, 2009-2010. 

  
 Manusia sering kali ingin terbang tinggi ke langit, Akan tetapi manusia hanya boleh belajar bagaimana untuk terbang tetapi tidak dapat melakukannya. Kuda hanya boleh ditunggang untuk tujuan pengangkutan individual dalam satu masa sahaja. Pada suatu hari seseorag memikirkan sesuatu yang unik dengan mengatakan bahawa jika kita pasangkan sepang sayap kepada kuda, kemungkinan ia boleh terbang…seekor kuda terbang. Jadi , lagenda kuda terbang wujud di dunia.
Nama kuda lagenda yang terkenal itu diberi nama sebagai “ Pegasus ”mengikut metologi Greek. Ia ada seekor Pegasus yang terakhir yang  boleh terbang ke Andromeda dengan selamat.
Karya beliau ini menggunakan warna yang harmoni dengan menggabungkan warna sejuk  dan panas untu menyampaikan maklumat karya kepada audian. Warna panas pada karya ini adalah warna merah seperti api dan warna biru pada motif dapat dikaitkan dalam karya ini dengan kemampuan diri untuk melakukan sesuatu yang mungkin mustahil dan tidak diterima akal. Warna biru yang cerah menimbulkan kesan jalinan pada karya supaya audien tahu motif dan bentuk pada karya tersebut .
Bentuk motif kuda yang diolah supaya kuda tersebut seakan-akan seperti terbang diudara dengan pantas dengan terdapat jalinan pada motif serta warna yang digunakan pada karya ini dapat hasilkan motif tersebut bergerak terbang dengan pantas di udara. Haiwan mitos yang cantik dengan sepasang sayap terbang bebas dengan selamat seperti yang dicerita dalam mitos tentan Pegasus kuda putih yang mempunyai sayap.
Ekspresi kuda atau mitos ini diolah seperti ia sedang terbang.kita dapat lihat kaki kuda tersebut seperti terapung-apung diudara dan sayap di belakang kuda tersebut. Garisan pada karya memberi kesan kepada motif supaya nampak seperti bebas tanpa sebarang halangan.






Sim Chin Cheng / Hati Banyak Senang / Heart Feels Good, 450 x 150 cm, Oil On Linen, 2008.
Apabila hati anda rasa senang hati, kita boleh tukarkannya kepada warna-warna diatas kain kanvas? Ahli senikiawan menyatakan ,para ahli seni mempunyai cara tersendiri dan ahli falsafah cuba untuk menafikannya.
Beliau ingin cuba untuk melukisnya lukisan abstrak yang besar. Walaubagaimanpun, ia tidak menunjukkan bagaiman sesuatu hati bekerja pada setiap individual. Jadi beliau membiarkan hatinya bebas menjadikannya dan membiarkan pemikiran dibawah sepera sedar beliau mengambil alih dirinya dan karya seperti gambar diatas adalah hasilnya.
Tajuk karya Sim Chim Cheng merupaka perkataan dari bahasa Hokkein dan beliau sangat gembira dapat menyiapkan karya ini. Apabila anda melihat karya ini secara dekat pada garisan mendatar pada alunan air yang panjang ke bawah  memperlihat ia seperti tidak “berhenti, lihat dan pergi”.iatetap pergi terus ke bawah dan beliau lakukan banyak kali sehingga beliau puas hati dengan strok-strok garisan dan tekstur yang baik. Beliau memerlukan tiga jam meelukis secara melintang untuk menyempurnakannya. Beliau tidak berhenti rehatkan diri untuk siapkannya.  Karyaini beliau harap anda dapat berasa tenang,jiwa yang lapang (senang hati) apabila memandang karya ini.
Karya ini menunjukkan penggunaan warna lembut iaitu warna biru dan putih dapat menimbulkan rasa ketenangan terhadapt mata yang melihat karya ini. Ini kerana penggunaan ton warna yang lembut .menggunaan warna dengan menggunakan pendekatan garisan tebal tetapi halus memperlihatkan kepada audien seperti aliran air dicermin yang mengalir kebawah seperti air terjun.
Karya ini menggunakan aliran abstrak ekspressionisme seperti yang popular di Eropah pada ketika dahulu.Contoh karya yang yang menggunakan aliran ini iailah Sharon Stolzenberger yang bertajuk Spirit of Tsavo.Karya ini saya katakan seperti karya Sharon kerana penggunaan warna neutral iaitu warna biru yang dicampur dengan warna putih menunjukkan kepada kroma warna campuran dua warna penggenap dengan menggunakan warna dengan nisbah yang sama untuk hasil warna yang baru (biru pudar lembut).

Rainbow Over The Blue, 220 x 180 cm, Oil On Linen,2009-2010.
Karya ini beliau hanya menggunakan dua jenis warna sahaja iaitu biru dan putih untuk hasilkan karya ini.orang lain akan katakannya sebagai minimalis,ada yang pamggilnya simpalistik. Tetepi bagi beliau, warna itu sendiri tidak menghasilkan karya itu sendiri, ia memerlukan pengkarya menghayati dan merasai serta luahan perasaan kepada karya yang hendak di jadikan dengan seluruh jiwa raga pengkarya ke karyanya. Apabila seseorang melihat sesuatu lukisan atau karya, ia membawa anda jauh dari sempadan pendapat anda serta membuatkan anda berfikir diluar dari kotak minda anda sendiri. 
Pelangi menyinggah ke arah mata anda untuk memberi fokus ke masa lalu. Beliau meletakkan bingkai  supaya karya tersebut boleh dipamerkan disetiap sudut dinding yang cerah. Karya memberi kesan atau ton warna yang sejuk yang menyebabkan jiwa dan minda anda menjadi tenang. Ini kerana jiwa yang tenang menyebabkan minda tidak memikirkan perkara yang memeningkan dan sebagainya. Ia bebas dari kekangan hidup. Kita hidup dengan pelbagai yang  berlaku,ada masa kita gembira, ada masa kita sedih,masa kita mempunyai masa-masa yang paling gembira dalam hidup kita yamg mungkin pada bila-bila masa dan dimana sahaja kita pergi.
Karya tersebut masih lagi menggunakan penggunaan warnayang sama untuk menyampaikan ekspresi karya tersebut kepada audien tentang pengguan warna biru dapat menghasilkan Suasana perasaan damai dalam hati orang yang melihat karya beliau yang sungguh lembut,tidak terlalu kasar pada tekstur lukisannya.
Kita dapat lihat ruang pada karya ini.penggunaan keseluruhan linen dengan membahagikan ruang langit dan laut yang biru bergelora selepas hujan serta terserlah pula warna cantik dilangit iaitu pelangi yang muncul dari sudut perspektif dari jauh kita dapat baying keindahan waktu yang damai setelah redanya hujan. 
Karya ini mengingat saya lukisan Vincent Van Gogh yang bertajuk The Starry night yang menggambarkan suasana waktu malam di sebuah Bandar dengan pemandangan langit hitam tetapi dicahayi dengan bintang-bintang dan cahaya bulan yang menerangi Bandar tersebut yang amat cantik.


Dragon and The Horse, 200 x 170 cm, Oil On Linen, 2009-2010.
Perlumbaan melawan masa, kita biasa mendengar cerita dongen atau kisah-kisah nasihat untuk kita kaitkan dengan hidup kita seharian. Ia ada cerita mengenai kisah perlumbaan antara seekor kura-kura dan seekor arnab yang merupakan perlumbaan antara Si lembab dan Si pantas tetapi Sipantas terlalu bangga diri dan konfiden. Walaubagaimanapun, kura-yang lambat berusaha untuk selesai pertandingan dengan usaha sendiri dan tahu untu memperbaiki kekurangan diri untuk Berjaya.
Dalam versi Patrik Lasak, beliau tidak berkaitan dengan perlumbaan antar binatang. Ia hanya karya yang bermotif naga yang hebat dan kuda  yang kecil di bawah naga. Beliau menggunakan warna ungu lavender (warna sejuk) sebagai asas pada karya dan warna biru cerah yang sikit demi sedikit di lapiskan antara satu sama lain serta akhir sekali beliau menggunakan warna yang lebih cerah. Karya tersebut mungkin berkaitan pada diri kita sendiri. 
Motif naga lebih besar didalam karya beliau  kerana beliau ingin menunjukkan atau contoh sifat-sifat naga dengan persekitaran sosial kini dengan orang yang diibaratkan kuda adalah orang mempunyai profil diri yang tidak termenunjuk-nunjuk tetapi masih berusaha untuk mencapai taraf yang lebih baik antara yang terbaik. Karya ini bagi saya memberi moral kepada kita. Kita boleh tingkatkat potensi kita dengan usaha sendiri untuk menjadi yang terbaik tetapi apabila tercapai ,tidak perlu meninggikan diri yang berlebihan kerana ia boleh musnah pada bila-bila masa.
Penggunaan motif yang sangat saya suka untuk menghasilkan karya yang mempunyai latar belakang cerita yang menarik untuk penilai audien dan nilai murni.ini menguatkan lagi pentingnya karya-karya seperti ini  dipamerkan kepada sosial supaya mesej boleh disampaikan dengan cara kognitif. Kini maklumat terlalu mudah dicari,menyebabkan kita tidak perlu berfikir  kedalam maklumat itu.
Penggunaan warna yang sesuai diolah  menimbulkan jalinan terhadap motif yang sangat menarik. Warna panas iaitu merah dan jingga menunjukkan penegasan terhadap isu yang disampaikan. 




No comments:

Post a Comment